RÄTTVISA 4

13.12.2023

Empati är enligt min uppfattning ofta en dålig vägvisare. Ett nu aktuellt bevis för denna tes, menar jag är kriget i Gaza. Vilket i sig inte betyder att empati bara är dåligt.

Empatin är förmodligen sprungen ur evolutionen. Den hjälper oss att känna med våra nära och kära och att ta hand om våra barn. När våra barn trillar och slår sig och börjar gråta blir vi nästa lika olyckliga som barnen. Ibland kan vi till och med förnimma smärtan barnet känner. Samma sak med våra föräldrar och nära vänner. Vi känner deras smärta, deras olycka, ångest men också deras glädje.

Allt detta är givetvis positivt. Problemet är emellertid att empatin också har en negativ sida. För samtidigt med empatin slår tunnelseendet till. Och empatilösheten med motsidan. Du vill snabbt ta bort smärtan och det farliga från den utsatte. Du vill eliminera den som skadar den utsatte. Inget konstigt med det. Problemet är bara att nu du vill ta bort smärtan från den utsatte, då förlorar du samtidigt alla andra perspektiv. Till exempel långsiktighet och empati med de man uppfattar som fiendens allierade.

Hamas attack mot skyldiga människor den 7 oktober 2023 var svår att ta in. Mördade barn. Våldtagna och mördade kvinnor. Torterade och tillfångatagna människor. Det går inte att finna ord och det var inte svårt att förstå att Israel ville reagera hårt och utplåna Hamas.

Å andra sidan frågar jag mig om det verkligen var långsiktigt rätt av Israel att reagera så hårt att tusentals palestinier, bland dem kvinnor och barn, dör och lemlästas av bomberna. Eller svälter, törstar och insjuknar i svåra sjukdomar. Att sjukhus måste evakueras. Kanske skapar kriget bara ännu fler offer utan att lösa något alls?

En annan svaghet med empati är att man endast har förmågan att vara empatisk med några få individer åt gången. Det är givet att vara empatisk och hjälpa en person som fallit omkull på gatan. Men varför är det inte lika viktigt att bry sig om de tiotusentals människor som svälter och dör i Jemen? Förmodligen för att evolutionen format oss så. Evolutionärt är det ingen fördel att bry sin om tusentals människor i en annan världsdel. Däremot är det viktigt att bry sig om sina närmaste för att vi ska säkra fortlevnaden av våra gener. Alltså kan empatin motverka att vi får perspektiv över var våra insatser skulle medföra störst nytta.

Jag vet att Hamas attack den 7 oktober var vidrig och jag har empati med de drabbade. Samtidigt kan jag ifrågasätta om Israels svar var rätt. Jag kan också känna empati med de palestinier som är oskyldigt drabbade.

Jag vet inte vad som är rätt lösning för att få slut på terrorn mot Israel och ett eget land för palestinierna. Tunnelseende, empatilöshet med motsidan och kortsiktighet förefaller dock inte vara svaret.

Tips: Against Empathy av Paul Bloom